Gdańsk chce wyremontować najbardziej obciążony węzeł tramwajowy w mieście - a więc Hucisko. Miasto postanowiło jednak skapitulować i za cenę krótszego czasu inwestycji zachowa tutaj archaiczny układ torowy, bez wydzielenia brakującego prawoskrętu dla tramwajów jadących na Siedlce. Węzeł wciąż będzie więc wąskim gardłem całego układu.
Przez lata władze Gdańska szykowały się do przebudowy najważniejszego węzła tramwajowego w mieście, a więc węzła Hucisko. Samorząd chciał poprawić jego przepustowość poprzez wydzielenie prawoskrętu (patrząc od dworca kolejowego w kierunku ulicy Hucisko) dla tramwajów jadących w kierunku Brętowa i Ujeściska - podobne rozwiązanie występuje np. przy Zieleniaku czy przy Operze.
Prawoskręt miał upłynnić ruch w tym miejscu i przede wszystkim przyspieszyć przejazd każdego tramwaju, a dodajmy, że przez węzeł przejeżdżają prawie wszystkie linie tramwajowe w mieście (8 z 11 linii). Jest to więc krytyczny punkt gdańskiej sieci tramwajowej, gdzie często tworzą się tramwajowe korki.
map. OpenRailwayMap
Jak informował w
ubiegłym roku portal Trojmiasto.pl, ZTM Gdańsk opracował koncepcję takiego rozwiązania a samorząd szukał środków na jego realizację. Dlatego z wielkim zdziwieniem przyjęliśmy niedawne ogłoszenie przetargu na modernizację i remont węzła, który jednak… odtworzy obecny, niefunkcjonalny układ torowy i rozjazdowy. Dlaczego więc władze Gdańska zdecydowały się na takie działanie?
– Rozbudowa węzła Hucisko o trzeci tor zajęłaby zdecydowanie więcej czasu. Licząc się z utrudnieniami, jakie zostaną wprowadzone przy okazji remontu na Podwalu Przedmiejskim podjęliśmy decyzję o remoncie Huciska w mniejszym zakresie, tak by ograniczyć utrudnienia. Dzięki zastosowaniu technologii modułowej naprawa obecnej infrastruktury zajmie zdecydowanie mniej czasu i nie będzie generowała dodatkowych utrudnień w roku akademickim. Dodatkowo, aby odciążyć to skrzyżowanie, w zeszłym roku wprowadziliśmy korekty sygnalizacji świetlnej, co zdecydowanie poprawiło płynność ruchu tramwajowego oraz skierowaliśmy linie 11 na ul. 3-go Maja, co jednocześnie zmniejszyło liczbę tramwajów w obrębie Huciska – mówi nam Paulina Chełmińska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Wspomniana przez Chełmińską zmiana odnośnie linii nr 11 sprawiła, że ulicą 3-go Maja kursują obecnie… dwie linie zamiast… jednej. Jednocześnie przetrasowanie “jedenastki” sprawiło, że przez Hucisko w ciągu godziny przejeżdża 48 zamiast 51 tramwajów, co nadal jest ogromną liczbą.
map. ZTM Gdańsk
Właśnie prowadzony przetarg zakłada zaprojektowanie oraz wykonanie remontu obecnego węzła w czasie 10 miesięcy od dnia zawarcia umowy z zastrzeżeniem, że projektowanie potrwa pięć miesięcy a właściwe prace budowlane zostaną zrealizowane w okresie przyszłorocznych wakacji - od 27 czerwca do 31 sierpnia przyszłego roku. W tym okresie węzeł będzie zamknięty dla ruchu tramwajów, a miasto zakłada, że tramwaje jadące od strony dworca będą dojeżdżały do wysokości Central Hotelu, gdzie zostanie zamontowana nakładka torowa, umożliwiająca kończenie biegu tramwajów i ich powrót na tor w kierunku dworca kolejowego i reszty miasta.
W kwestii obsługi pozostałej części miasta i ruchu tramwajowego / autobusowego do Brętowa, Ujeściska, Lawendowego Wzgórza, Łostowic Świętokrzyskiej oraz Głębokiej czekamy na dodatkowe odpowiedzi od miasta i ZTM o to, jak ma wyglądać komunikacja miejska na czas remontu Huciska.
W ramach przebudowy rozebrane zostanie obecne torowisko, które zostanie zastąpione torem ułożonym z prefabrykowanych płyt żelbetowych, co znacznie przyspieszy remont węzła - na samym węźle. Na odcinkach dojazdowych tory na konstrukcji podsypkowej. Remont obejmie również sieć trakcyjną na węźle wraz z przyległym odcinkiem międzywęzłowym w ulicy Hucisko do skrzyżowania z ulicą Targ Rakowy oraz odcinkiem w ulicy Wały Jagiellońskie od skrzyżowania z ul. Podwale Grodzkie do/ włącznie z węzłem Unii Europejskiej. Remont przejdą także perony przystankowe Hucisko o numerach 01, 02.
Warto dodać, że przebudowa węzła jest elementem zaprezentowanego dopiero Pakietu dla Śródmieścia, który zawiera szereg innych inwestycji, także tramwajowych, o czym napiszemy w kolejnych dniach.